Premiéra v DJP - Negatívy snehu

Medzinárodná koprodukcia - Negatívy snehu už v máji

Divadlo Jána Palárika prinesie v máji do Trnavy skutočne unikátne svetové divadlo. V spolupráci s poprednými umelcami z Poľska a Nemecka uvedie špeciálnu multimediálnu inscenáciu, akú publikum na Slovensku bežne neuvidí. Ide o vôbec prvú medzinárodnú koprodukciu v histórii trnavského divadla. Vzniká v spolupráci s poľským Divadlom Jána Kochanowského v Opole a nemeckou Akadémiou pre divadlo a digitalitu v Dortmunde. Trilógia príbehov Negatívy snehu (celým názvom Negatívy snehu: Wetzler, Vrba, Schulman, Lux) ponúkne netradičný kultúrny zážitok v podobne simultánneho živého vysielania. Príbeh pozostáva z troch samostatných častí, ktoré sa vo výsledku prelínajú. Dej sa bude paralelne odohrávať na dvoch javiskách. Časť sa odohrá na javisku v Trnave a na filmovom plátne bude slovenské obecenstvo sledovať livestream z poľského Opole. Súčasťou predstavenia je i krátky film, natočený v Deutsches Theatri v Berlíne a rôznych lokalitách na Slovensku.

Inscenácia vzniká k 80. výročiu ukončenia druhej svetovej vojny. Pri tejto príležitosti sa spojili mnohé zvučné mená domáceho a zahraničného kultúrneho priemyslu. Projektu sa uchopil medzinárodné uznávaný a oceňovaný režisér Dávid Paška, pôsobiaci v divadlách v Nemecku, Rakúsku, Česku či Rumunsku: „Asi najdôležitejšie, na čo sme sa zameriavali, je práve medialita. Ako hovoriť o týchto veciach? Ako ich zdieľať mediálne, rečou, žurnalisticky, umením a fotografiou?“

Je však ešte potrebné hovoriť o druhej svetovej vojne, ktorá je už tak bohato spracovaná vo forme hollywoodskych filmov, historickej literatúry či počítačových hier? Paška sa pre podcast Divadlo na vlnách priznal, že spočiatku mal obavy z profanizácie a stereotypizácie témy. Práve multimediálny charakter inscenácie mu umožnil uchopiť tému autentickejšie. „Nechceli sme o celoeurópskej problematike rozprávať iba z jednej pozície, ale obsiahnuť viacero perspektív a dejinných súvislostí a nezobrazovať aktérov druhej svetovej vojny ihneď stereotypne či heroicky – čiže Slovákov a Poliakov iba ako obete a Nemcov ako tyranov v uniformách Hugo Boss,“ dodal režisér Dávid Paška.

„Niekomu sa môže zdať, že iba násilne pretláčame filmové prvky do divadla, ktoré má byť primárne o živej prítomnosti hercov a herečiek na javisku,“ ozrejmuje dramaturg Jakub Molnár. „V tomto projekte sme však chceli upriamiť pozornosť na samotné médium umenia a klásť si otázky, prečo aj dnes kultúra zlyháva a nedokáže čeliť narastajúcej fašizácii, xenofóbii či polarizácii spoločnosti. Prečo, aj keď vidíme autentickú fotografiu genocídy na Ukrajine, stávame apatickí? Prečo už bez emočnej zainteresovanosti čítame správy o násilí? A prečo si väčšina ľudí myslí, že umenie má byť iba zábava a nemá reflektovať politiku? Vďaka využívaniu viacerých komunikačných a vizuálnych prostriedkov môžeme tieto úvahy rozvíjať oveľa komplexnejšie, než pri tradičnom predstavení.“

V inscenácii neuvidíte prvky ako pruhované pyžamá, svastiky alebo Dávidovu hviezdu, ako by sa pri hrách podobného námetu očakávalo. Paška tvrdí, že obdobné umenie ponúka predstavu uzavretých dejín, vďaka čomu nadobúdame pocit, že ide o dávnu minulosť, ktorá sa nás netýka, pretože dnes žijeme inak, lepšie: „V prípade Negatívov snehu sa však chceme týchto nánosov konvencií, zjednodušených interpretácií a stereotypov zbaviť, aby sme mohli odkryť iné, hlbšie súvislosti.“

Negatívy snehu zobrazujú v troch príbehových líniách osudy štyroch ľudí. Prvým je Štefan Lux, slovenský novinár a herec pôsobiaci v Nemecku. Po prvej svetovej vojne začal pociťovať rastúcu vlnu fašizmu a antisemitizmu, na čo zameral aj svoju tvorbu. Apatia svetovej spoločnosti ho napokon prinútila vykonať radikálny čin. Počas oficiálneho zasadnutia Spoločnosti národov v Ženeve v roku 1936, spáchal Lux samovraždu na protest proti narastajúcej hrozbe nacistického Nemecka.

Ďalší príbeh pojednáva o jednom z najdôležitejších svedectiev hrôz druhej svetovej vojny. Správa Alfréda Wetzlera a Rudolfa Vrbu o prebiehajúcej genocíde v koncentračných táboroch otriasla svet. Životný príbeh Alfréda Wetzlera je pre DJP o to podstatnejší, keďže ide o rodáka z Trnavy.

Poslednou dejovou líniou je partizánsky odboj poľskej fotografky Faye Schulman, ktorej rodina bola uväznená a zavraždená v bieloruskom gete. „Je dôležité sa pozrieť na to, že sme si vybrali tri príbehy pre tri naratívy, pre tri jazyky, pre tri divadlá. Nemecká časť je pred druhou svetovou vojnou, slovenská časť je na konci vojny a poľská časť počas vojny,“ poznamenáva Dávid Paška. Známe i menej známe príbehy štvorice ľudí budú mať slovenskú premiéru 2. mája.

Inscenáciu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a vznikla vďaka podpore Nadácie Tatra banky.

Zdroj: Divadlo JP

Kultúrno-spoločenský a gastronomický portál